اخبار

3300 کرمانشاهی از "سکته قلبی" جان سالم به در بردند!

3300 کرمانشاهی از "سکته قلبی" جان سالم به در بردند!

 

دبیر اجرایی برنامه مدیریت درمان سکته حاد قلبی و مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: از سال 1394 تاکنون، 3 هزار و 388 بیمار با علائم سکته قلبی تحت درمان روش‌های رفع سکته قلبی قرار گرفته که بیش از 97 درصد آنها از سکته قلبی نجات پیدا کردند.


محمد آذریار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آمار بالای سکته قلبی در جامعه، گفت: متاسفانه سکته قلبی عامل شایع مرگ و میر در جوامع محسوب می‌شود و اگر حتی منجر به مرگ نشود می‌تواند عوارض جبران ناپذیری از جمله از کارافتادگی و معلولیت بخشی از بدن را برای فرد به همراه داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان از بروز سکته قلبی پیشگیری کرد، اما این امر مستلزم رسیدگی سریع به وضعیت بیمار و انتقال فرد به مراکز درمانی در کوتاهترین زمان ممکن است.

آذریار تعریق، درد ناحیه قفسه سینه که به سمت چپ بدن کشیده می‌شود، درد نیم تنه بالای بدن( از بالای ناف تا زیرچانه)، تهوع و استفراغ را از جمله علائم سکته قلبی عنوان کرد وافزود: فردی که این علائم را دارد به احتمال زیاد در معرض سکته قلبی دارد و باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: با مراجعه به مراکز درمانی بسته به شرایط سنی و جسمانی بیمار، از یکی از روش‌ها برای رفع سکته قلبی و جلوگیری از بروز عوارض آن استفاده می‌شود.

آذریار "آنژیوگرافی" را شایع ترین روش مورد استفاده در رفع سکته قلبی عنوان کرد وافزود: در این روش لوله‌های باریکی داخل رگ‌های بیمار فرستاده می‌شود که این لوله‌ها مسیر رگ‌هایی که گرفتگی داشته و موجب ایجاد علائم سکته شده را باز می‌کند.

وی یادآور شد: عمدتا برای افراد با سن بالا با توجه به آسیب پذیربودن رگ‌ها نمی‌توان از این روش استفاده کرد و برای این افراد بیشتر از داروهای حل کننده لخته خون استفاده می‌شود.

وی افزود: همچنین برای افرادی که شرایط رفتن به اتاق عمل و انجام آنژیوگرافی را به خاطر شرایط خاص جسمانی ندارند از روش درمان مدیکال استفاده می‌شود که در این روش از داروهایی مانند آسپرین برای رفع سکته قلبی استفاده می‌شود.

به گفته آذریار استفاده از این روش‌ها از سال 1394 در بیمارستان امام علی(ع) کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون 3388 بیمار با علائم سکته قلبی در این بیمارستان پذیرش و تحت یکی از روش‌های درمان سکته قلبی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از این تعداد، برای 2354 بیمار از روش آنژیوگرافی برای رفع لخته خون استفاده شده و 773 نفر نیز داروی حل کننده لخته خون دریافت کردند، همچنین 258 نفر نیز تحت درمان مدیکال قرار گرفتند.

آذریار یادآور شد: از مجموع این بیماران، 97.3 درصد آنها به روش‌های درمانی مورد استفاده پاسخ مثبت داده و از سکته قلبی جان سالم به در بردند.

این مسئول زمان را عامل مهمی در اثربخشی درمان سکته قلبی عنوان کرد و افزود: افراد به محض بروز علائم سکته باید با 115 تماس گرفته تا بیمار در کوتاهترین زمان ممکن تحت درمان قرار گیرد.

وی افزود: افراد برای نجات جان بیمار در معرض سکته قلبی نهایتا 120 دقیقه فرصت دارند و باید تعجیل کنند.

آذریار خاطرنشان کرد: تسریع در استفاده از روش‌های درمانی به حدی اهمیت دارد که در حال حاضر دستگاه "تِله مدیسین" در آمبولانس‌ها راه اندازی شده تا بتوان در آمبولانس نوار قلب از بیمار گرفته و به محض رسیدن بیمار، متناسب با شرایط نشان داده شده در نوار قلب، درمان مربوطه را برای فرد تجویز کنیم.

۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

 

آدرس: کرمانشاه میدان ایثار ، بلوار دولت آباد، دانشکده پرستاری و مامایی
کدپستی : 6719816593
تلفن : 38162538 - 38162401
فکس: 38162532 - 38162520