اخبار

درفصل پاییز و زمستان از مصرف روی(Zinc)غافل نشوید.............

درفصل پاییز و زمستان از مصرف  روی(Zinc)غافل نشوید.............

 

قرص زینک ( روی ) برای سلامتی سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری می باشد. کمبود روی در بدن باعث می شود بیشتر مستعد ابتلا به هر گونه بیماری باشید. روی مسئول بسیاری از عملکردهای مختلف داخل بدن انسان است و به تحریک فعالیت 100 نوع آنزیم مختلف کمک می کند. تنها با مصرف مقدار کمی قرص زینک از مزایای بالقوه آن بهره مند خواهید شد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان مصرفی مجاز زینک در روز 8 میلی گرم برای بانوان و 11 میلی گرم برای آقایان می باشد. این عنصر در بسیاری از مواد غذایی مختلف یافت می شود و به عنوان مکمل زینک ( قرص زینک ) نیز در دسترس است. برخی نکات کلیدی درباره قرص زینک عبارتند از :

  1. روی یک جنبه مهم تغذیه محسوب می شود.
  2. کمبود روی در کودکان منجر به ایجاد اختلال در رشد آن ها و افزایش خطر ابتلا به عفونت می گردد.
  3. در دوران بارداری و شیردهی ، خانم ها نیاز بیشتری قرص زینک خواهند داشت.

مزایای مصرف قرص زینک :

روی برای سلامتی سیستم ایمنی بدن ، سنتز درست DNA ، داشتن رشد سالم در دوران کودکی و بهبود زخم حیاتی می باشد. برخی از متداول ترین فواید بالقوه قرص زینک عبارتند از :

تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن :

بر طبق مجله اروپایی ایمونولوژی ، بدن انسان برای فعال شدن لنفوسیت T ( سلول های T ) به روی نیاز دارد. سلول های T به دو روش به بدن انسان کمک می کنند :

  • کنترل و تنظیم پاسخ های ایمنی
  • حمله به سلول های آلوده و یا سرطانی
  • کمبود زینک می تواند عملکرد سیستم ایمنی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی ” افرادی که دارای کمبود روی هستند ، حساسیت بیشتری نسبت به انواع بیماری ها دارند “.

تاثیر قرص زینک در درمان اسهال :

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، هر ساله 1.6 میلیون کودک زیر 5 سال به دلیل اسهال از بین می روند. مصرف قرص زینک به کاهش اسهال کمک می کند. یک مطالعه پزشکی PLoS که به دنبال تشکیل کمپین بهداشت عمومی در سراسر کشور برای افزایش استفاده از قرص زینک در درمان اسهال در دوران کودکی در بنگلادش بوده ، تایید کرد که مصرف یک دوره 10 روزه از قرص زینک در درمان اسهال تاثیر به سزایی دارد و همچنین به جلوگیری از وقوع انواع بیماری ها کمک شایانی می کند.

تاثیر روی در یادگیری و حافظه :

تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو و منتشر شده در مجله Neuron نشان داد که روی نقش مهمی در تنظیم ارتباط یاخته های عصبی ( رشته مغزی و ستون فقراتی ) با یکدیگر دارد که این موضوع تاثیر به سزایی در شکل گیری خاطرات و یادگیری انسان دارد.

درمان سرماخوردگی :

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف قرص زینک و یا شربت زینک 24 ساعت بعد از شروع سرماخوردگی ، در کاهش دوره و شدت سرماخوردگی بسیار مفید خواهد بود.

نقش زینک در بهبود زخم :

روی در حفظ یکپارچگی و ساختار پوست نقش به سزایی دارد. بیماران مبتلا به زخم های مزمن اغلب دچار متابولیسم کمبود روی و سطوح پایین آن می باشند. از روی در کرم های پوست برای درمان جای هر گونه جوش و لکه ای استفاده می شود. یک مطالعه سوئدی که بر روی تاثیر روی در بهبود زخم صورت گرفته است به این نتیجه رسید که ” روی موضعی منجر به تحریک درمان زخم پا از طریق بهبود رو بافت دار کردن ، کاهش التهابات و رشد میکروب ها می گردد. ” زمانی که زینک را روی زخم خود می زنید ، نه تنها کمبود روی جبران می شود بلکه به عنوان یک عنصر دارویی نیز عمل می کند.

تاثیر قرص زینک در کاهش بیماری های مزمن ناشی از افزایش سن :

مطالعه صورت گرفته در دانشگاه ایالتی اورگان نشان می دهد که بهبود وضعیت روی از طریق رژیم غذایی و یا مصرف مکمل ها منجر به کاهش بیماری های التهابی می گردد. زینک تاثیر به سزایی در سیستم ایمنی بدن انسان دارد. کمبود زینک منجر به افزایش التهابات در بیماری های مزمن و ایجاد فرآیندهای التهابی جدید می گردد.

جلوگیری از انسداد کاکولا ناشی از افزایش سن ( AMD ) :

طبق مطالعه منتشر شده مصرف قرص زینک از آسیب های سلولی شبکیه چشم جلوگیری کرده که نهایتا منجر به تاخیر در پیشرفت AMD و از دست دادن بینایی می گردد.

تاثیر زینک در باروری :

مطالعات و آزمایشات متعددی نشان می دهند که کمبود روی با کیفیت پایین اسپرم در ارتباط است. به عنوان مثال ، یک مطالعه در هلند نشان می دهد که فردی که اسپرم بیشتری دارد ، مقدار زینک سولفات و فولیک اسید بالایی خواهد داشت.

سایر مزایای مصرف قرص زینک :

قرص زینک برای درمان بیماری هایی همچون جوش صورت و لکه های پوستی ، اختلالات پیش فعالی ( ADHD ) ، پوکی استخوان و جلوگیری و درمان ذات الریه مفید خواهد بود.

 

منابع غذایی حاوی زینک

منابع غذایی حاوی روی :

بهترین منابع غذایی حاوی زینک گوشت حیوانات ، لوبیا ، آجیل ، ماهی و سایر غذاهای دریایی ، غلات و محصولات لبنی می باشد. به دلیل پایین بودن دسترسی زیستی روی در غذاهای گیاهی ، گیاه خواران به 50% بیشتر روی نیاز خواهند داشت. مکمل های زینک به شکل کپسول و قرص نیز موجود می باشند. برخی از متداول ترین منابع غذایی حاوی زینک عبارتند از :

  • صدف خام ( اقیانوس آرام ) ، 3.0 اونس : 14.1 میلی گرم
  • گوشت گاو پخته شده ، 3.0 اونس : 7.0 میلی گرم
  • لوبیا پخته ( کنسروی ) ، 1/2 فنجان : 6.9 میلی گرم
  • خرچنگ پخته شده ، 3.0 اونس : 6.5 میلی گرم
  • گوشت خوک پخته شده ، 3.0 اونس : 3.4 میلی گرم
  • برنج پخته شده ، 1/2 فنجان : 2.2 میلی گرم
  • نخود فرنگی پخته شده ، 1 فنجان : 1.2 میلی گرم
  • ماست ساده ، 8.0 اونس : 1.3 میلی گرم
  • گردو ، 1.0 اونس : 1.3 میلی گرم
  • بادام زمینی خشک تفت داده شده ، 1.0 اونس : 0.9 میلی گرم

مقدار مجاز مصرف قرص زینک :

دریافت مقدار کافی روی برای کودکان بسیار اهمیت دارد ، زیرا حتی کمبود بسیار ناچیز روی باعث ایجاد اختلال در رشد ، افزایش خطر ابتلا به عفونت ، افزایش خطر ابتلا به اسهال و بیماری های تنفسی می گردد. مقدار توصیه شده برای کودکان 1 تا 8 ساله 3 الی 5 میلی گرم است و با افزایش سن این مقدار نیز افزایش می یابد.

  • آقایان 9 تا 13 ساله : روزانه 8 میلی گرم
  • آقایان بالای 14 سال : روزانه 11 میلی گرم
  • خانم های بالای 8 سال : روزانه 8 میلی گرم
  • خانم های 14 تا 18 ساله : روزانه 9 میلی گرم
  • خانم های باردار و شیرده : روزانه 11 الی 13 میلی گرم ( بستگی به سن آن ها نیز دارد )

علائم کمبود روی در بدن انسان :

به طور معمول کمبود روی به علت مصرف نادرست رژیم غذایی رخ می دهد. با این حال ، ممکن است به علت نارسایی مزمن و بیماری های مزمن مانند دیابت ، سرطان بد خیم ، بیماری کبد و بیماری سلول داسی شکل رخ دهد. برخی از متداول ترین علائم کمبود روی عبارتند از :

  1. کمبود اشتها
  2. کم خونی
  3. بهبود آهسته زخم
  4. آکنه و اگزما
  5. احساس طعم و بوی غیر طبیعی
  6. افسردگی
  7. اسهال
  8. ریزش مو

  

۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

 

آدرس: کرمانشاه میدان ایثار ، بلوار دولت آباد، دانشکده پرستاری و مامایی
کدپستی : 6719816593
تلفن : 38162538 - 38162401
فکس: 38162532 - 38162520