اخبار

خطرسنجی راهکاری مناسب در تخمین احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی

خطرسنجی راهکاری مناسب در تخمین احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی


کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، خطرسنجی را یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده دانست و گفت: خطرسنجی به افراد کمک می کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، احتمال بروز آنها را کاهش دهند.

خاطره افضلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سکته‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علل مرگ و میر در اغلب جوامع بشری هستند، افزود: در کشور ما نیز بیماری‌های قلبی عروقی و در راس آنها سکته‌های قلبی و مغزی شایع‌ترین علل مرگ و میر هستند.

وی اظهار داشت: بدین منظور ابزاری به نام نمره خطر، تهیه شده است که با استفاده از آن میزان احتمال سکته قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده را می‌توانید محاسبه کنید.

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: خطر سنجی، با بررسی عوامل خطر متعددی نظیر سن، جنس، میزان کلسترول و فشارخون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکانپذیر است.

افضلی افزود: از آنجا که بیشتر مرگ‌های زودرس در افراد با عامل خطر متوسط و اغلب بدون علامت رخ می‌دهد توصیه می‌شود همه افراد بالای ۴۰ سال و افراد ۳۰ تا ۴۰ سال دارای حداقل یک عامل خطر، با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی خطر سنجی شوند و براساس میزان خطر، آموزش‌های لازم را دریافت و اقدامات مناسب را انجام داده و مراجعه بعدی خود را به مراکز فوق برای پیگیری و ارزیابی نحوه پیشرفت برنامه ریزی کنند.

وی تصریح کرد: پزشکان و مراقبین سلامت، راهکارهای لازم برای کاهش میزان خطرات را به مراجعان توصیه می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی و کاهش خطر آنها از طریق کنترل دقیق بیماری دیابت و فشارخون بالا و اختلال چربی خون و ترک استعمال دخانیات و داشتن فعالیت فیزیکی مناسب امکانپذیر است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۶۰۰ روستا دارد.

براساس آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سال گذشته ۱۰ هزار مرگ و میر در استان به ثبت رسید که چهار هزار آن به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.
۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

 

آدرس: کرمانشاه میدان ایثار ، بلوار دولت آباد، دانشکده پرستاری و مامایی
کدپستی : 6719816593
تلفن : 38162538 - 38162401
فکس: 38162532 - 38162520