اخبار

بیماری‌های قلبی ماهانه ۶۰۰۰ کرمانشاهی را راهی بیمارستان می‌کند

بیماری‌های قلبی ماهانه ۶۰۰۰ کرمانشاهی را راهی بیمارستان می‌کند

آمار بالای بیماری‌های قلبی در کرمانشاه و ایران سبب برگزاری نخستین کنگره ملی قلب و ورزش در بیمارستان امام رضا(ع) شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، شیوع بیماری‌های قلب و عروق در سراسر جهان و ایران عامل مرگ و میر بسیاری از افراد شده است تا بیماری‌های قلب و عروق در کنار انواع سرطان‌ها بیشترین علت مرگ و میر را در جوامع کنونی به خود اختصاص دهند و براین اساس شناخت عوامل ایجاد بیماری قلبی و عروقی و لزوم پیشگیری و کنترل این عوامل خطر و به حداقل رساندن اثرات آنها اهمیت مضاعفی یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که با گسترش شهرنشینی و شیوه زندگی ماشینی در آینده نزدیک باز هم بر شیوع بیماری‌های قلب و عروق افزوده شود که کنگره ملی قلب و ورزش که برای نخستین بار در کرمانشاه برگزار خواهد شد درصدد اثربخشی در همگرایی‌های علمی، افزایش بازده حرفه‌ای و گسترش تبادلات تخصصی در مقابله با بیماری‌های قلبی است تا در سلامت افراد جامعه نقشی داشته باشد.

مشکلات قلبی و عروقی عامل 50درصد مرگ و میر‌

دبیر اجرایی کنگره قلب و ورزش در رابطه با آمارهای بیماری‌های قلبی در استان کرمانشاه اظهار داشت: ماهانه 6000نفر به بیمارستان امام علی(ع) مراجعه می‌کنند که 30 درصد از مراجعه کنندگان در اورژانس تحت نظر قرار می‌گیرند و 850 نفر به علت بیماری قلبی بستری می‌شوند.

عبدالحمید ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه در سال گذشته در بیمارستان امام علی(ع) 1620 نفر تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفتند، بیان کرد: حدود 600 نفر در طول یک ماه تحت عمل آنژیوگرافی قرار می‌گیرند و 150 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه حدود 50 درصد مرگ و میر جامعه ایران به‌دلیل مشکلات قلبی و عروقی است، بیان کرد: ورزش یا بازتوانی بعد از عمل جراحی نقش بسزایی در پیشگیری از آمار مرگ و میر در جامعه دارد و ورزش در بهبود زندگی و کیفیت افرادی که بیماری قلبی دارند تأثیر بسزایی خواهد داشت.

ذکایی با بیان اینکه سهم عمده‌ای از بودجه درمانی کشور توسط بیماران قلبی مصرف می‌شود، عنوان کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است و برای آن که بودجه بسیار هنگفتی صرف بیماری‌های قلبی می‌شود تصمیم به برگزاری کنگره ملی قلب و ورزش گرفته شد.

دبیر اجرایی کنگره قلب و ورزش با بیان اینکه مراحل موافقت کنگره در کرمانشاه حدود یک‌سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: 170 مقاله از تمام دانشگاه‌های کشور به این کنگره ارسال شده است که از این تعداد 15 نفر به صورت سخنران انتخاب و 20 مقاله به عنوان پوستر پذیرفته شد.

وی از حضور یک استاد از دانشگاه قاهره مصر در کنگره قلب و ورزش خبرداد و گفت: 25 نفر از اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، دانشگاه رازی کرمانشاه و مرکز تحقیقات قلب دانشگاه آزاد اسلامی تهران در این کنگره سخنرانی خواهند کرد.

دبیر اجرایی کنگره قلب و ورزش در استان کرمانشاه با بیان اینکه چهار کارگاه جانبی در این کنگره تدارک دیده شده است، عنوان کرد: کارگاه احیای قلب و عروق افراد بالغ، کارگاه سابلی منتیشن دارویی ورزش، کارگاه اداپتیشن قلبی عروقی نسبت به ورزش و کارگاه هایپوشنی کاهش وزن توسط اساتید دانشگاه‌های کرمانشاه در حین کنگره تدریس خواهد شد.

برگزاری کنگره قلب و ورزش برای اصلاح سبک زندگی

دبیر کنگره علمی قلب و ورزش اظهار داشت: کنگره قلب و ورزش با همت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و همکاری سایر موسسات علمی و آموزشی در راستای توجه به اهمیت اصلاح سبک زندگی و نیز اصلاح فاکتورهای خطر قابل کنترل بیماری‌های مزمن غیر قابل انتقال به‌ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی برگزار خواهد شد.

دکتر علی سروش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اهداف این کنگره را زمینه سازی برای انجام مطالعات جامع در زمینه قلب و ورزش، برگزاری نشست‌های کارشناسی صاحبنظران در حوزه‌های مختلف تخصصی و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و سهل‌الوصول انجام فعالیت فیزیکی مناسب و در نهایت ارتقای فرهنگ سلامت جامعه بیان کرد.

وی با بیان اینکه با همراهی و همکاری دانشگاهیان و صاحبان خرد و اندیشه، برنامه کنگره ملی قلب و ورزش به صورت سالیانه در سطح ملی و فراملی تا رسیدن به اهداف مطلوب ادامه دارد، عنوان کرد: بر اساس آمارها سالانه 5/17 میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌‌دهند.

رئیس مجتمع بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به اینکه دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و افزایش وزن و عدم انجام فعالیت جسمانی مناسب در بروز بیماری‌های قلبی تأثیرگذار است، بیان کرد: بهترین مداخلات موثر جهت کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده که شامل دو نوع مداخلات مبتنی بر جمعیت و فرد بوده و توصیه شده به شیوه ترکیبی از آنها استفاده شود.

با آگاهی دادن به بیمارانی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند می‌توان آمار و مرگ‌ و میر ناشی از این بیماری را در ایران کاهش داد که این هدف با آموزش تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و در یک کلام تغییر «شیوه زندگی» به بیماران در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی به‌دست می‌آید.
۱۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

 

 

آدرس: کرمانشاه میدان ایثار ، بلوار دولت آباد، دانشکده پرستاری و مامایی
کدپستی : 6719816593
تلفن : 38162538 - 38162401
فکس: 38162532 - 38162520